• Grinta

Waarom je merk of bedrijf karakter nodig heeft

Bijgewerkt: 13 aug 2019

Branding is positioneren met Persoonlijkheid’




Je merk heeft personality nodig. Mensen moeten een gevoel bij je business krijgen. Er is maar een als jij!

Er is maar een iemand met de set aan smaak, voorkeuren, leeftijd, humor, hobby’s, onhandigheden als jij. En als jij wil opvallen, als je echt connectie wil maken met je doelgroep (en dat wil je) dan mag je die smaak, voorkeuren, je humor, je verhalen vertellen


Persoonlijkheid begint hier


Waarom ben jij destijds voor jezelf begonnen? Waarom doe jij wat je doet? Je hebt een missie en visie, aanbod en een aanpak. Je trekt graag een bepaald type klant, communiceert op jouw manier en richt je klantenservice in op een bepaalde manier. Je hebt destijds bewust gekozen voor een huisstijl. Dit waarom heeft te maken met je kernwaarden en karakter, eigenschappen, inzichten, meningen en voorkeuren. En deze zie je ook terug in je privéleven.


Persoonlijkheid in je product of dienst


Door de invulling van je product of dienstverlening. Het ene bedrijf vindt het belangrijk zijn eigen stempel te drukken op de look and feel van zijn product of dienst. Het andere neemt de toon en manier van zijn branche liever over. Jij hebt echter altijd de vrijheid zaken op jouw manier in te vullen.

Ben je bijvoorbeeld allround, dan heb je misschien specialisten op elk deelgebied van de accountancy. Of heb je je dienstverlening ingericht naar een vast aanspreekpunt per klant. Of je kiest voor een uitstraling van ‘wij doen het anders,’ omdat je bureau met andere dienstverleningspakketten werkt dan je concurrentie: jullie denken niet in standaard oplossingen, maar gaan voor de meest uitdagende vraagstukken. Jullie denken goed na over de kleur van de huisstijl, logo en vormgeving, taalgebruik en toon. Die moet vlot zijn, maar ook betrouwbaarheid uitstralen.


De vraag is: hoe wil jij je bedrijf profileren? Wat werkt het beste? En vanuit welke kernwaarden werk je? Deze bepalen hoe je je product of dienst neerzet. Ook de verpakking ervan. En dus ook de marketing ervan.


Hoe persoonlijker uw communicatie: hoe opvallender en effectiever die is. Ook door de opkomst van internet wordt het persoonlijke aspect belangrijker. Personal branding verloopt niet uitsluitend via social media maar vooral face-to-face. Online is eerder een extra informatiekanaal dan een ontmoetingskanaal. Intermenselijk contact is het belangrijkste contact, dus de ontmoeting wint aan belang.

Je bent zelf het krachtigste social medium van alle sociale media.


#personality #grinta

2 keer bekeken

Koningin Elisabethlaan 18 8000 Brugge

Tel: 0800-62 605

  • White LinkedIn Icon

© 2019 by Grinta Consultancy